Halaman

Rabu, 19 Disember 2012

Lagi-lagi masalah dara/teruna yg di soalkan~~~

Persoalan yang berkaitan soal dara mahupun teruna ni, aku tengok banyak sangat di internet ni; ada yg menyalahkan lelaki, tak kurang juga yang menyalah kan kaum hawa itu sendiri;

banyak jugak la entri2 yang dok menulis tentang menatang alah satu nie;

tanda tak ada dara/ teruna lah; macam2~~~

wahai semua manusia (bukan alien sebab alien tak der istilah dara keyh); mende ni asalnya berbalik kepada diri sendiri jer; pada pendapat aku la, jari kita tu tunding dekat diri sendiri sebelum kita tundingkan pada org lain terutama pasangan la;

Yang aku tengok org sekarang ni; bercinta bukan main la seronok, berkepit ke sana sini, hadoyaiiii dari situ dh tau masalah akan timbul (^_^)

aku pasti sesangat, kita semua ni (termasuk diri aku la) tawu perbuatan kita tu betul atau salah, (tak termasuklah dalam kes special yakni di rogol or di paksa), yg aku nak sebut ni rela hati;

kaum hawa ni kadang2 pada aku bertindak tak menggunakan akal dengan sewajarnya; dah sesuai lah dengan fitrah kita ni yg berakal cetek, tapi secetek2 akal tu pun (jgn salahkan akal pulak) mustahil kita tak pernah berfikir; iyerr dok..???

kenapalah nak jadi lemah sangat, lembut hati, sanggup berkorban apa saja pada seseorang yg di namakan kaum adam~~~sedangkan hari2 kira dapat tgk dan tau ada je kes2 di tinggalkan kekasih, mengandung anak luar nikah dan sebagainya keluar kat kaca tb tu, kat paper pun ada;

tapi kenapa la mata kaum hawa( termasuk aku jugak) tak berapa jelas ...??? kan kan (^_^)

of cos la boys yg berkawan dengan kita akan buat ayat macam ni:


  • You tak sayang i ke..?? kalau sayang kasi i kiss sikit.. 
  • alah, nanti kita kawin jugak kan...???
  • you memang tak sayang i, kalau sayang mesti u rela berkorban dekat i..??
~~~ Eiii, pegi mati la dengan semua ayat2 tu~~ dengar pun dah tau bohong belaka, inikan pula nak jadi reality; pikir lah perempuan malaya sumer... korang percaya ke boys ni akan buat macam yg dia kata..?? sebab setau aku, kebanyakan boys (tak semua) ni hanya suka2.... tanya la boys2 mana pun jawapan sama~~~ 

~~~ ALAH, YG NI UNTUK MAIN2 JER, NAK CARI ISTERI KENA LA CARI YG ELOK~~~

so, kaum hawa sekalian, bukak mata biar luas2 , sampai tersembul keluar pun tak apa; kalau betul dia sayang kita tentu dia tak kan pernah minta sesuatu yg bukan hak dia pun~~~ kalau dia berani mintak tu, paham2 jer lah~~~ bukan aku nak kata boys ni teruk ke apa, tapi beringat...sebab semua org di lahirkan untuk mendapatkan yg terbaik dalam hidup dia, walaupun dia bukanlah yang terbaik pun~~~

bagi yg dah lakukan kesalahan dan kesilapan tu (terlanjur or else), bukan la bermakna dunia dh kiamat, sampai nak bunuh diri, siksa diri bagai~~~ pasal tak da dara ke haper ker ko letak no 2~~~

pada aku tiada dara ni bukan penentu kebahagiaan pun; tapi  nak aku tegaskan di sini, kehormatan wanita akan di pndang tinggi kalau kita dapat kekal kan yg satu tu~~~ 

DARA ni sebenarnya adalah pengukur dia kita ni sama ada kita ni jenis yang macam mana; jenis yg leka/lalai, bodoh, mudah terpedaya, hati tak kental, mudah memberi, terlalu ikut kata hati, ataupun kita ni penyabar, bijak dan sebagainya~~~

memang Allah ciptakan kaum hawa ni lembut, mudah mengasihani dan mudah memaafkan, tapi tak semestinya kelembutan tu kita perlu salah gunakan~~~

AKU PUN PELIK, KALAU SEORANG WANITA TU DI ROMPAK OLEH PEROMPAK, ATAU DI RAGUT OLEH PERAGUT, ADA PULAK SUARA2 WANITA LAIN YG MARAH MALAH YG DI ROMPAK ITU SENDIRI MARAH KERANA DI ROMPAK, DAN AKIBATNYA BARANG BERHARGA DIA DI LARIKAN DAN DIA DI CEDERAKAN~~

TAPI PERNAH TAK KITA FIKIR, DALAM SOAL HUBUNGAN NI TAK ADA PULAK WANITA YG NAK MARAH APABILA BARANG BERHARGA DIA DI ROMPAK SANG LELAKI (KEHORMATAN)~~~ LAINLAH KALAU DIA DI ROGOL DAN SEBAGAINYA~~~ BOLEH PULAK DIA MENYATAKAN DIA TERLALU SAYANG DAN CINTA..?? SANGGUP BERKORBAN APA ADA...SEDANGKAN PADA AKU ITU LEBIH BERHARGA DARI EMAS, WANG DAN PATUT LEBIH DI JAGA~~ LEBIH MENGAMBIL LANGKAH BERHATI2~~~

INI TIDAK, RELA HATI MENYERAHKAN~~~ SUBHANALLAH~~~

bila sudah di tinggalkan, baru nak ambil langkah2 keselamatan tu~~~ sume ni sama jer macam penyakit~~ cegah lagi baik dari merawat~~` kenapa tak ingat tu sume jer~~~

Dalam soal ni pada pendapat aku, tak boleh la nak salah kan lelaki semata2, memang kita tau lelaki ni di lahirkan dan di ciptakan dengan 1 nafsu saje iaitu seks~~~ (trus trang)

jadi dah tentu2 la dalam kepala dia dok ingat mende tu ajer masa dia ada dengan kita ni~~ dah lumrah dia macam tu~~ jadi kita kaum hawa yg lumrahnya lain ni kena la ambil langkahj berjaga~~~

namun, bukan lah pulak aku menundingkan jari pada kaum hawa sahaja~~ kerana kaum adam pun terlibat sama~~ sbb kaum adam ni ada akal yg lebih berbanding wanita, jadi tentu mereka ni akan bijak berfikir~~~ (tapi yg aku tgk dalam bab tutttttt ni lelaki macam dh tak leyh nak pikir dah)~~~

sudah lah kaum adam ni nafsu 1, buat pulak salah, last2 nak yg terbaik~~~ mna nak dapat weyyyy~~~ 

CUMA SATU LA AKU BOLEH CAKAP, MASA NAK BUAT MENDA TAK ELOK TU, FIKIR BALIK, KALAU KITA BUAT MENDA TAK ELOK, JANGAN BIMBANG 1 HARI NANTI AKAN DAPAT YG TAK ELOK JUGAK~~~ WALLAH HU A'LAM~~

Ni cuma yg aku rasa, 
sesungguhnya taubat itu ubat segala kesalahan dan dosa~~
sekalipun pernah buat salah, kalau dah bertaubat, aku rasa itu lebih elok dari segalanya~~~





Petua Bayi sembelit~~~

jika ada bayi atau anak-anak yg mengalami masalah sembelit ni, ada petua yang saya nak kongsikan bersama-sama anda semua;


  • Pucuk ubi keledek,
  • air sedikit je
~~ lumatkan pucuk ubi keledek dan tambahkan sedikit air jer..jangan terlalu cair..sekadar sesuai untuk di letakkan di atas perut bayi~~ ratakan di kawasan ari-ari dan perut bayi~~ insyaallah dengan izin Allah bayi tidak lagi sembelit (^_^)

Masalah Kencing tidak lawas~~

Masalah kencing tidak lawas atau kerap kencing berlaku di kalangan masyarakat namun sukar untuk di kesan kerana pada pendapat aku, orang malu nak bercerita maslah2 yg macam ni pada umum melainkan dekat ahli keluarga terdekat saja~~~

dan nenek2 ada bagi petua untuk masalah ni yg boleh di cuba oleh semua, dan beberapa orang yang amalkan petua ni kebanyakannya berkesan~~~

hanya perlu di buat beberapa kali sahaja~~~

petuanya adalah :


  • Sabut kelapa kering (sedikit je)
  • bakar kan sabut kelapa kering; 
  • bila dah terbakar, kencing di atas sabut yg sedang terbakar itu;
  • biar sebentar asap tu membakar dan menyelubungi kemaluan lelaki/perempuan;
  • biar haba dan asap tu sebati dengan kemaluan lelaki/perempuan;
  • lakukan dan lihatlah hasilnya (insyaallah)

PeTuA BuAsIr ~~~

Buasir ;

BUASIR ni selalu aku dengar di kalangan ahli keluarga mahupun teman-teman, dan banyak aku dengar dari kaum adam, tapi menurut nenek/opak aku kata kalau kaun hawa yang dapat buasir ni, kesan dia lagi teruk terutama ketika nak melahirkan anak~~

jadi aku ada la tnya kalau2 ada petua orang dulu2 yang boleh di gunakan untuk merawat masalah buasir ni~~

dan inilah petuanya :


  • ambil pucuk manggis (yg muda dan lembut) basuh.
  • makan sebagai ulaman setiap hari.
  • atau boleh juga kalau nak rebus dan minum air dan daun dia sekali.
  • insyaallah dengan izin Allah (ada kesannya)

PeTuA BaTuK~~~

Batuk ni kadang2 buat kita jadi tak tahan sangat kan, walaupun bermacam2 ubat batuk yg kita makan, tapi masih sama je kesannya, jadi kat sini aku nak share sikit petua orang tua2 untuk hilangkan batuk ni~~~

kesannya berbeza setiap orang, ada yg berkesan and ada jugak yg tak berkesan tapi apa salahnya mencuba kan2~~~

Apa pun Allah S.W.T yg memberikan kesembuhan tu~~

OK Petuanya adalah :


  • Kicap makan (lebih kurang 2 sudu besar)
  • limau nipis (Sebelah cukuplah)
  • Dua2 bahan ni gaulkan, dan minum lah yer.
  • minum 2 kali sehari (insyaallah)


PeTuA RaMbUt HiTaM daN bErKilAt~~

Aku dapat pertua ni pun daripada my grandma lah..dia kata kalau nak rambut jadi cantik and shiny, kenalah buat ikut petua dia..


  • Santan kelapa (cukup2 untuk rambut la kan)
  • aloe vera ( barang sedahan dua)
  • Dauh bunga raya (lagi elok bunga raya putih)
~~~ korang campurkan jer sumer tu (ramas bagi hancur aloe vera and daun bunga raya tu) and bubuh atas kepala sambil tu urut2 kulit kepala~~~ seeloknya biar 4 atau 5 jam baru di bilas~~ buat la 2 kali seminggu ker~~ insyaallah rambut akan jadi sihat (^_^)

AkU tAk SuKa NaNgIs~

AKU MEMANG TAK SUKA NANGIS-NANGIS DEPAN ORANG, DEKAT ORANG, TAPI AKU AKAN MENANGIS DI BELAKANG WALAUPUN AKU TAK SUKA..DAH JADI HOBI PUN ADA BILA STIAP HARI AIR MATA TUMPAH UNTUK BERMACAM-MACAM SEBAB~~SUSAHNYA HATI NAK JADI SE SABAR DAN SETABAH DULU~~