Halaman

Selasa, 30 April 2013

30/4/13

Hari yg membosankan..hanya duduk di rumah je tak pgi mana pun..tp pdtang ni alhamdulillah aku keluar dan uruskan hal pinjaman mara 2..syukur alhamdulillah semua dah selesai.. Suma pinjaman dah hbis..dah tak perlu nk fikir lg dah..plan menda laen pulak...hari ni cuma mendung aku fikir tp ujan jugak akhrnya... Malam ni pulak x pasal2 aku kena tumbuk dgan miaw yg kecik n otai ni..boleh pulak dia pi tmbuk muka aku, mau berair n nangis air mata darah aku..pedh jgan d kenang la..geram tol la..aku cepuk2 br tau nanti...buatnya rbun mata, naya ja... Huhu yey mlm ni goreng daging burger..huhuhu daging je la pun, roti dgan sayur aku x brkenan..hahaha..alhamdulillah dia dh ok, hdup pn mcm dah ok, hepi je..lega jugak ak dgar..semoga dia bhagia dgan hdup bru di tempat bru...aku doakan yg trbaek untk dia...mgkin aku pun harus mula bergerak..mgkin ke tempat br lepas selesai kenduri my bff..x kan nk duduk umah mcm ni je...skurangnya dapat hdup kan hdup akt u mcm yg dh layu dn kusam ni..huhuhu harap apa yg di rancang akan menjadi.. Amin

Ahad, 28 April 2013

Macam2~~

sebenarnya nukilan ni beberapa hari lepas

Dah lama aku tak update blog aku nie.. bukan apa, cuma tak ada mood nak menulis.... ni baru muncul semangat ni walaupun cuma secoet jer...hehehehe.... pagi ni aku dapat berita pasal anak jiran aku ermm org thai kena rogol dengan jiran aku yg satu lagi... orang lelaki tu masuk ke rumah dia masa mak dengan abah dia tak ada..pergi kebun... terjerit2 budak pompuan yang baru umur16 taun kalau tak silap aku~~~ nasib baik opah aku ada dekat kawasan tu..kalau tak memang nahas la budak tu... di sebabkan menda tu jugak la aku dah tak boleh keluar sangat... adoyaiii... susahkan orang betul lah.... ada elok2 boleh pergi mana2, dah tak boleh dah.... geram betul lah...!!

andai ini takdirku

Hanya mampu renung dan terus renung apa yg boleh aku renung, mungkin cuma boleh di renung hanya malam ni sahaja.. Untuk lebih adil padanya, tindakan yg sama harus di buat..kembali kepada asalnya...sambil layan lagu dan mata, dan apa yg ada dgan aku buat masa ni..hanya kerak2 dan baki semangat dan kesabaran yg ada...memang betol apa yg di kata, x semua yg kita nak kta akan dapat, aku hargai dan syukur apa yg aku pernah ada...mulai esk segalanya tidaklagi seperti hari ini, biar pun amat berrbeza, tapi nak tak nak semua 2 perlu di lalui dgan tabah, mgkin ini takdir aku, yang Allah dah tetapkan..aku redha.. Maaf dan terima kash kerana pernah hadir dalam hdup ini, hanya Allah yg lebh tau apa yg ada dalam hati masing2...apa pun, semga awk bhagia...

Jumaat, 26 April 2013

apakah sebenarnya

Susah nak tidur malam ni, bukan malam ni saje, malah malam yg sblum ni pun same jugak..rasa tak selesa 2 menjengah lagi malah semakin kerap..tidak kira masa sama ada mlm atau siang...tangan kanan trmasuk lengan ni mash sama, lenguh, kebas, dan sakit je.. Rasa x slesa yg amat.. Masuk hari ni, dah dua hari mak kesayangan aku mengurut lengan aku ni..ak tak ada jatoh atau cedera pun sebelum ni, tp hairan leh jd mcm ni..dgan bahu sakit masa gerak n ada crepitatioon..rasa kebs sgt, tgn ase sejuk brbnding tgan kiri...mungkin pengaliran darah tak elok..siapa tahu kan...tp sblum jd mcm ni, ada satu malam masa aku tidur, tangan atau lengan kanan aku rasa berat dan susah nk angkat, ak sdar pun masa ak nak beralih tidur..rasa x boleh nak di angkat, smpai tgan kiri aku guna untk angkat tgan kanan...kdang2 menda yg sama jadi kat kaki aku..bila di fikir blik, ketakutan 2 ada, risau kalau jd stroke ke apa ka..dgan jantong yg x slesa wt masa ni, slalu rasa x sdap, brdbar, semput, suma ada..ak cuma risau andai aku susah kn org lain trutama kuarga yg kna jaga aku kalau sakit..harapnya tak ada yg serius..entah lah, org muka penyakit memg mcm ni lah..sekejap sakit 2, sekejap sakit ni..apa pun esk sehari lg urut, kalau x ok, nk ge br urut kt sape2 lah kot, lau x ok jgak bru ge hospital..aku slalu harap lau d takdirkan aku nak mati ke apa ka, jgan la sakit lama, yg boleh bebankan org lain. Dr segi tenaga atau pn wang ringgit..selagi tgan ni mash larat nk genggam n angkat fon, aku mgkin akan trus menulis, mana la tau kalau satu hari nanti ak dh x dapat nk pgg or angkat fon, ti menyesal pulak, jd masa larat ni, wat la pape yg patot..sakit belakang pun bila la nk ok, mkin truk lg ada la..penat la kalau nk kena mkn ubt...hahaha apa pun lepas ni kena blajar taip tgan kiri lah, dh tgan kanan lenguh memanjang....pape pun, aku harap tak ada yg serius pun..

Ahad, 24 Mac 2013

jelajah Green Badge~~~ 5-21-3-13

setelah dua minggu aku di atas pulau, di dalam hutan, ni baru aku dapat update my blog~~~ agak dua minggu jugak la aku tak pegang lap top kesayangan aku nie~~~ pengalaman duduk di pulau selama 17 hari mmg best...walaupun agak penat dengan aktiviti harian~~ sambil tu dapat jugak aku tenangkan fikiran yg bercelaru nie~~~ di sepanjang 2 minggu ada dekat pulau banyak menda dan aktiviti yang di jalankan....kalau di ikutkan, perbelanjaan nak ge kursus ni sebenarnya lebih kurang RM5000 seorang, tapi alhamdulillah semuanya telah di taja~~terima kasih buat Dr.Danial Baskaran dr Belum Foundation~~~ di sebabkan beliau, semuanya jadi PERCUMA~~~di sepanjang 17 hari ni jugak, aku dah belajar banyak benda :

1) Belajar asas tentang tasik temenggor tu sendiri~~ belajar tentang tempat2 menarik yg ada di kawasan tasik temenggor iaitu meliputi Royal Belum sendiri~~~ rupanya banyak menda yang aku tak tau pasal tasik temenggor ni walaupun aku dah lama ada dekat GERIK ni~~~ alangkah kerdilnya aku~~~ huhuhu~~~ jadi serba sedikit pasal TASIK TEMEGGOR ni boleh aku simpulkan di sini adalah tasik ni adalah buatan manusia untuk tujuan pembinaan empangan temenggor (penjanaan elektrik) bagi kawasan perak, selangor, dan pulau pinang~~~ di kawasan tasik ni juga ada 82 buah pulau2 kecil~~~ dan 2 batang sungai utama iaitu sungai perak dan sungai temenggor~~~ keluasan tasik ni adalah 15 200 hektar dan kedalaman tasik ni pulak adalah sedalam 80-100 meter bergantung kepada kawasan~~~ hutan yang ada di kawasan  tasik ni berusia 130 juta tahun~~~ memang agak lama kan~~~ dekat tasik ni jugak ada banyak kawasan lain yang best~~~ antaranya adalah PULAU TALI KAIL, PULAU POK COP(PULAU TIKUS/PULAU BENDONG), SIRA GAJAH, SIRA PAPAN, SG 6, SG RUOK(SANTUARY KELAH), KAWASAN BUNGA RAFFLESIA, KG ORANG ASLI, PULAU BATU PUTIH(POKOK PAKU AJI), GUA CERMIN, dan banyak lagi~~ setiap tempat ni ada keistimewaan tersendiri~~~

2) yang kedua yang dapat aku belajar dekat sini adalah tentang burung2 yang ada~~~ belajar daripada EN. ISMAIL BURUNG~~~ seorang pakar burung, dan time nie memang best sebab setiap peserta di bekalkan dengan binocular~~~ alamatnya pakat dok teropong la~~~ hehehehe~~~ baru la aku tau, banyak upanya spesis burung dan memang susah nak cam~~~ dekat kawasan ni tak silap aku ada 10 jenis burung ENGGANG~~~ tu yang buat kawasan i terkenal~~~

3) hehehe selain dari tu, aku ada jugak belajar pasal serangga, binatang liar, pasal kompas, peta, GPS, pasal pokok2, dan banyak lagi~~~~ yang tak boleh belahnya ada exam...aku ingatkan ni kursus biasa jer, tapi tak sangka pulak sampai ada exam dengan pegawai perhilitan dan orang dari kementrian pelancongan malaysia (MOtour), mau ketaq kaki dok nak exam~~~ apa pun alhamdulillah la sebab semuanya dah selesai.... lagi satu yang aku tak sangka, rupa2nya pulau POK COP ni sebenarnya yang sedara aku punya~~~ boleh aku tak tau tu... hehehehe~~~ nasib ada sedara yg teguq aku, klau tak, mati2 aku tak tau~~~ teruknya aku, sedara sendiri tak kenal.... wakakakakak~~~

kalau bab makan dekat kawasan ni memang tak ada masalah lah, bayangkan sehari 6 kali makan~~~ asyik makan ja kje di samping kje yang melambak, dengan perbentangan berkumpulan, perbentangan individu, assignment lagi, lembik aser... dah la tido pun tak cukup,,,,tapi apa pun pengalaman yang sangat best~~~ di samping fasilitator dan sahabar yang baik2 belaka~~~ dengan gelagat geng yang lucu (SARA, ALI, SAFRI, ABG ACAI, ABG PJAT, SASHA, DIN, LAN TODAK, DAN ABG PJOE) memang terbaik la semua.... tak termasuk geng dr kumpulan lain ( KAK LINDA,SHILA, FARAH, FATIMAH,JUNE, ECAM, SOLIHIN, PANJANG, WAN, ABG YUS, FYRIL, AZIZAN, T-DEE, SULU, PAKCIK HAKIMI, ZAKI, ATUK,SOBRI)~~~~ mereka ni semua baik sangat~~~ dengan gelagat zack yg tak habis2 nak mengayat, makcik yg kuat membebel, geng makngah yg suka menyakat, lan yg pendiam pada mulanya tapi last2 banyak cakap n suka mengutuk aku, tp tak apa, adik2 belaka~~~ dan Dr.Baskaran yang suka panggil aku princess...mana la dia dapat panggilan tu~~~ tapi tak per... dia baik sangat.... amik berat pasal semua peserta~~~ dengan abg Pjoe yg nakal~~~ suka mengusik, dan abg acai yg cool jer... hope abg acai dapat baby cepat2~~~ mesti comey cam dia jugak~~~ hehehe ramai abg2 yang dekat sini dah kawin n ada anak...macam abg pjoe~~~ anak pompuan dia cumil cgt... hehehe mesti ikut muka wife dia.. heheehhehe~~~ tak kurang juga yg bakal kawin~~~ hope semua geng bahagia n berjaya~~~~ 

tapi di sebalik keseronokan ni, ada jugak la menda yg tak sedap di dengar berlaku~~~ kadang2 naik seram pun ada~~~ tapi aku tau abang ni baik~~~ cuma feel dia ja yang terganggu~~~ hehehe~~~ selain tu, tak kusangka awek abg pjat cumil gila... dh macam mek salleh pun ada.. hehehehe~~~ terbaik la abg pjat~~~~ hermmmm dalam pada tu tak sangka pulak ada kawan si nizar dekat dalam ni(T-dee, Ecam) sampai masa aku tnya dia kata mmg dia kenal Nizar ni~~~ siap nizar ada bg tau depa kata aku nak join sama~~~ hadoyai si nizar ni~~~ baru aku tau depa ni group gunung, n berkayak tahap hardcore lg dah~~~ semua gunung depa nak tawan~~~ cayouk2~~~~ nak ikutttttt~~~~ hehehehe tp mmg tak kan boleh punya~~~ hahahaha~~~ 

terima kasih la kawan2 semua yer... al kisahnya aku dapat check point untuk rentis hutan yang jauuh di hujung dunia~~~ tap di sebab kan ada geng yang best (LAN/ALI/DIN) depa selalu care la~~~ sbb aku paling jauh... pompuan yg lain suma dapat check point yg dekat kecuali aku~~~ so setiap dua tiga minit LAN/ALI/DIN mesti akan datang jenguk aku, tanya aku ok ke tak~~~ sebab isau aku sowang2~~~ takut kena patuk ular la apa la~~~ macam2~~~ apa pun terima kasih semua~~~ exam rentis berjalan dengan lancar sebab kalian ada~~~ kalian banyak membantu, dan kerana tu aku tak lokek nak tolong korang sumer hatta aku tak sempat nak mandi sampai mlm pun tak apa~~~ hehehehe~~~ sampai fesi pun abis tau aku tak mandi~~~ semua sbb korang jugak~~~ bantu membantu agar kita sama2 lulus~~~ korang dah banyak bantu den, jadi apa salahnya den bantu korang~~~ ni kenangan yg den tak kan lupa sampai bila2~~~

perasaan nak balik meninggalkan tempat ni mmg sedih~~~ rasa tenang je ada dekat pulau ni~~~ mula2 mmg rasa nak balik, tapi bila hari last rasa tak nak balik pun ada~~~ hari last tu aku dan kengkawan bergerak ke resort~~~ untuk upacara amik sijil dr jabatan perhilitan~~ keputusan exam mungkin akan dapat tahu lagi 3 bulan~~~ sama ada lulus atau tak~~~ kalau lulus baru la boleh apply lesen green badge~~~ sebelum tu ingat nak jugak wat part time dengan En. Omar...amik pengalaman dulu~~~ pengalaman macam mana nak bawak pelancong~~~ huhuhuhu~~~

habis je amik sijil tu, beg sume ada dekat house boat dekat jeti awam~~~ yg aku pulak ada dekat resort~~ yang abg baei ni pulak bolah pulak tinggal aku, june dgn abg solihin~~~ last sekali merempit la aku naik motor dgn june ge jeti awam~~~~ dari sana aku tumpang budak2 (FYRIL / ZYZAN) untuk balik umah~~~ depa hantar aku sampai umah~~ so tak yah abg aku ge sana~~~ main tumpang2 ajer... hehehehe sempoiiiiiiiiii~~~~ fuhhhh dah balik tu, apa lagi, tido tak ingat dunia la aku~~~ penat sangat~~~